- Geschreven door: Jan Cuypers
- Geschreven door: Jan Cuypers
PYE Mk III
Dit is een zwartwitcamera gemaakt door de Britse firma PYE. Vanaf 1953 gebruikte het NIR vier van deze camera’s in studio 6. Omdat de omroep in het begin nog geen reportagewagens had werd de uitrusting van studio 6 indien nodig afgebroken en ter plaatse opgesteld. Het hielp dat deze camera’s relatief klein (37 x 41 x 56 cm) en licht (ongeveer 50 kg) waren.
In die tijd waren zoomlenzen nog beperkt qua mogelijkheden en “middelmatig” van kwaliteit. Daarom is deze camera (zoals de meeste camera’s uit de zwartwitperiode) uitgerust met een lenstrommel met vier lenzen. Van lens wisselen deed men bij de meeste modellen door aan een hendel te draaien. Bij de PYE Mk III duwde de cameraman op een drukknop, een elektrische motor deed het werk. Ook scherpstellen gebeurde op een slimme manier met een elektrische motor. Voor zijn tijd een vooruitstrevende camera!
Wil je hierover nog meer weten lees dan hier.
- Geschreven door: Jan Cuypers
Lees meer: Philips LDK: de camera die een revolutie veroorzaakte
- Geschreven door: Jan Cuypers
- Geschreven door: Jan Cuypers
Een onwaarschijnlijke combinatie? Nochtans was het onze Tante die, samen met nonkel Bob, in november 1964 de Stones ontving in het Amerikaans Theater. (Foto : VRT). Die publieksstudio was toen recent uitgerust met EMI-camera’s type 203.
Die waren alvast niet klein : groter dan de vroegere zwartwit- en latere kleurencamera’s, gaven ze wel uitstekende beelden, dank zij hun supergrote opnamebuizen.
Meer over deze camera’s vind je hier.
Voor reportagewerk waren ze net wat te groot en zwaar, in de toenmalige showstudio kwamen ze pas tot hun recht. Ze gingen buiten dienst in 1972; hun opvolgers waren camera’s van hetzelfde merk maar dan in kleur, EMI 2005. Jammer genoeg geen deel van onze collectie.