- Geschreven door: Willy De Boeck
DE RETINA VAN TELEVISIECAMERA’S
Dit is het eerste van een reeks van vijf artikels van de hand van gastauteur Willy De Boeck. Hij overloopt hierin de verschillende soorten lichtgevoelige sensoren, vanaf 1884 tot nu. Deze eerste aflevering bespreekt de mechanische systemen, van de schijf van Nipkow tot de "hoge definitie"-aftaster van Baird. Bij de wedren naar scherpere beelden wordt het in 1936 duidelijk dat de mechanische systemen het moeten afleggen tegenover de volledig elektronische. Die komen aan bod in de volgende artikels.
In de loop van het verhaal komen we heel wat uitvinders tegen. Hun levensloop was meestal minder saai dan we van "nerds" zouden verwachten. Als je op hun naam klikt kom je op hun Wikipediapagina terecht en weet je er meer over.
- Geschreven door: Willy De Boeck
Al vroeg in de twintigste eeuw gaat men op zoek naar een elektronisch equivalent van de Nipkowschijf. In de jaren 1920 komen de eerste werkende alternatieve oplossingen, maar het duurt tot 1936 tot de eerste "echte" beelden gemaakt worden met een volledig elektronische camera, uitgerust met een iconoscoopbuis. Die houdt stand tot na de oorlog; rond 1950 komt er "beter" op de markt.
- Geschreven door: Willy De Boeck
De iconoscoop was wel de eerste practische opneembuis, maar was verre van perfect. Al in de dertiger jaren zocht men naar manieren om de nadelen op te heffen, ondermeer door gebruik te maken van "trage elektronen". De orthicon- en later de beeldorthiconbuis waren het resultaat. Deze laatste wordt hét lichtgevoelige element in de zwartwit- en vroege kleuren-omroepcamera's.
- Geschreven door: Willy De Boeck
Halfgeleiders doen hun intrede, eerst nog als onderdeel van een elektronenbuis. De uitvinding van de plumbicon betekent de doorbraak van de kleurencamera, ook buiten de studio: hij wordt ingezet voor sport en tenslotte voor journaalbeelden. De jaren 1980 betekenen voor de buizentechnologie een kwalitatief hoogtepunt maar ze luiden ook hun zwanenzang in.
- Geschreven door: Willy De Boeck
Momenteel komt er aan een tv-camera geen glas meer aan te pas, behalve voor de lenzen. Niet te verwonderen dat die duurder en groter zijn dan de camera zelf, opnames in HD en UHD zijn zeer veeleisend voor de objectieven. Dertig jaar geleden begon de opmars van de 'solid state'-sensors. Maar tot diep in de 21e eeuw bleven er buizencamera's in dienst. Nu niet meer, er worden trouwens al enige tijd geen opneembuizen meer gemaakt. Gelukkig zijn er nog musea ....